1. Informatie op het gebied van belangenconflicten
1.1. Algemene principes
In haar
handelen heeft Euler Hermes Belgium (hierna genoemd "EHB") zich tot doel
gesteld om belangenconflicten tussen de maatschappij en haar klanten,
een individuele klant en de verzekeringsmakelaar -tussenpersoon en/of
tussen klanten onderling op een eerlijke, rechtvaardige en professionele
manier te behandelen. Door de geldende wetten en regelgevingen te
respecteren neemt EHB alle nodige maatregelen om belangenconflicten die
een belangrijk risico op schade inhouden of gevolgen kunnen hebben voor
de belangen van deze huidige, potentiële of oude klanten (hierna de
"Klant"), op efficiënte wijze te detecteren en te beheren.
De belangenconflicten kunnen in het bijzonder optreden tussen:
- EHB en een Klant.
- Een betrokken persoon en EHB en/of een Klant van EHB.
- Meerdere klanten van EHB in het kader van een dienstprestatie door EHB aan haar Klanten.
- Een leverancier van EHB en een Klant.
In het kader van haar beleid op het gebied van belangenconflicten, verwijst de term betrokken persoon naar:
- een
werknemer of een directeur van EHB of een aangewezen vertegenwoordiger
van EHB en/of elke andere fysieke persoon waarvan de diensten ter
beschikking worden gesteld en onder controle staan van EHB en die
betrokken is in gereglementeerde activiteiten van EHB;
- een verzekeringsmakelaar of -tussenpersoon, een partner of een gelijkwaardig persoon;
- een
fysieke persoon die is betrokken in de dienstprestaties van EHB en/of
zijn aangeduide vertegenwoordiger in het kader van een
onderaannemingscontract voor dienstprestaties en activiteiten in het
domein van de verzekeringen.
1.2. Interne maatregelen voor de detectie en het beheer van belangenconflicten
Om belangenconflicten te detecteren houdt EHB rekening met de
feiten en probeert het bedrijf eveneens te achterhalen of een betrokken
persoon of elke andere persoon:
- in deze activiteit een financiële
winst heeft nagestreefd of een financieel verlies heeft proberen te
voorkomen ten koste van de Klant;
- een belang heeft in het resultaat
van een geleverde dienst aan de Klant of bij een transactie die voor
zijn rekening werd uitgevoerd en dat verschillend is aan de belangen van
de Klant in dit resultaat;
- om financiële of andere redenen werd
aangezet om de belangen van EHB en/of een Klant, een groep van Klanten
te bevoordelen ten overstaan van deze van EHB en/of een andere Klant of
een verzekeringsmakelaar of –tussenpersoon;
- dezelfde professionele activiteiten uitoefent als de Klant, en/of
- van
een andere persoon dan de Klant een voordeel ontvangt of zal ontvangen
gekoppeld aan de dienst geleverd aan de Klant, onder de vorm van geld,
goederen of diensten uitgezonderd zijn commissie of normaal
gefactureerde kos
ten voor deze dienst.Wanneer een belangenconflict wordt gedetecteerd, moet dit snel,
rechtvaardig en op adequate wijze worden beheerd. Voorbeelden van
basismaatregelen voorzien in de richtlijnen ingesteld door EHB zijn:
- efficiënte
procedure voor de controle van de informatiestroom in risicovolle
omstandigheden waarbij belangenconflicten kunnen optreden tegen de
belangen van een Klant.
- geschikte controles voor de detectie en het
beheer van meerdere mandaten als beheerder en de belangen buiten de
maatschappij van de betrokken personen.
- geschikte bewarende
maatregelen betreffende de informatie over de diensten en activiteiten
van EHB op het moment dat een belangenconflict werd gedetecteerd.
- wanneer het nodig is zijn transactieregels van het personeel voor eigen rekening van toepassing op de betrokken personen.
- regelmatig worden de geschiktheid van de systemen en controles van EHB geëvalueerd en eventueel bijgesteld.
Bij het beheer van een belangenconflict kan het aangewezen zijn
om extra maatregelen toe te passen in het geval de basismaatregelen
niet voldoende blijken om het potentiële conflict op doelmatige wijze
te beheren. Deze laatsten kunnen onder meer de toepassing zijn van ad
hoc en specifieke "Chinese walls" (Chinese muur) voor deze transacties
of andere extra methodes om informatie te scheiden.
De werknemers van EHB moeten ervoor zorgen dat ze volledig
onafhankelijk blijven in het klantenrelaties en in hun relaties met
verzekeringsmakelaars en -tussenpersonen. Daarom werden maatregelen
ingesteld om elke beïnvloeding te voorkomen en een onafhankelijke
attitude te garanderen: strikte scheiding van de departementen,
voorkoming van onaangepaste inmenging bij bepaalde activiteiten en/of
diensten, een beleid met betrekking tot geschenken en uitnodigingen.
Ondanks
alle genomen maatregelen in het kader van het beheer van
belangenconflicten kan het gebeuren dat geen enkele definitieve
oplossing werd gevonden. In deze gevallen moet ervoor worden gekozen om
de dienst of de transactie niet te laten doorgaan.
Bijkomende
hulp betreffende de identificatie en het beheer van belangenconflicten
is te vinden in de richtlijnen en procedures ingesteld in het kader
van andere specifieke verplichtingen. Zo omvat het Compliance
Management System dat binnen EHB en de Euler-groep werd ingesteld een
deontologische code en een gedragscode, een integriteitsbeleid en een
sponsor- en evenementenbeleid.
2. Informatie betreffende het beleid van EH Belgium op het gebied van "inducements"
Euler Hermes Belgium maakt samenwerkingscontracten op met
geregistreerde verzekeringsmakelaars. De contracten regelen de rechten
en verplichtingen van beide partijen, met inbegrip van de vergoedingen
die de makelaars mogen aanrekenen betreffende de levering van
bemiddelings- en verzekeringsdiensten.
Voor zover hiervoor een
mandaat werd gegeven en op voorwaarden dat aan alle dienstvoorwaarden is
voldaan, zal een commissie worden betaald à rato van een bepaald
percentage van de commerciële en politieke risicopremie. Deze commissie
varieert van 7 % tot 15 % afhankelijk van het type product, de
specialisatie van de makelaar, zijn kennis van onze producten en de
kwaliteit van de geleverde dienst. Mogelijk kan een extra commissie
worden voorzien met de bedoeling om de kwaliteit van de dienstverlening
aan de klant te verbeteren.
Voor bijkomende informatie over
deze beleidsprocedures kan de Klant altijd contact opnemen met de
Verantwoordelijke Compliance binnen EHB. Hij stuurt hiervoor een vraag
naar het volgende adres: Euler Hermes Europe NV, Kunstlaan 56, 1000
Brussel, België.