Zetten sociale media de deur open voor fraudeurs?

18.06.2018

 

social-media-fraude 

Het gebruik van sociale media is de laatste tien jaar sterk toegenomen en de laatste terughoudendheid begint te verdwijnen. Maar sociale media hebben ook een schaduwzijde en kunnen een ideale plek vormen voor fraudeurs die op zoek zijn naar informatie.


LinkedIn in de lift


Het is ondertussen bijna verdacht om niet aanwezig te zijn op sociale media, zeker voor wie een commerciële functie uitoefent.

Want om contact te houden met relaties, nieuwe profielen te ontdekken, gedeelde interesses op te volgen of zelfs om contact te leggen met nieuw prospecten zijn sociale media ideaal. De cijfers spreken voor zich:


  • LinkedIn telt vandaag meer dan 500 miljoen leden in 200 landen
  • 40 miljoen gebruikers bezoeken LinkedIn iedere dag en spenderen er ongeveer 2 uur per week

Een ideale observatieplek voor fraudeurs die op de loer liggen

De fraudeurs hebben de principes van de netwerken zeer goed begrepen: ze beseffen dat gemeenschappelijke contacten vertrouwen scheppen. En als je een netwerk van 500 ‘vrienden’ of ‘relaties’ hebt, kan je ervan uitgaan dat er enkele bij zijn die zonder nadenken alle vriendschaps- en contactverzoeken aanvaarden, inclusief die van valse profielen ... die vervolgens als betrouwbare personen overkomen.

Om een scenario op basis van identiteitsdiefstal degelijk voor te bereiden, moeten de fraudeurs een goed inzicht krijgen in de organisatie van de onderneming, met een speciale focus op betaalopdrachten en de uitvoering van stortingen. Wie vertelt wie wat er gedaan moet worden, en hoe vertelt die dat? Hoe zit de hiërarchie in elkaar? Zijn er potentieel destabiliserende factoren (herstructurering, nieuwe CEO ...)?

Daarna moeten de fraudeurs enkel nog de psychologische, sociale en organisatorische zwakheden uitbuiten die ze ontdekt hebben om zo via een list iets van hun doelwit verkrijgen: een product, een dienst, fysieke of digitale toegang, vertrouwelijke informatie, of in de meeste gevallen: een storting op een bankrekening.

Hoe kun je jezelf beschermen?

Hieronder staan enkele voorzorgsmaatregelen over hoe je moet omgaan met sociale netwerken:

  • Je apps altijd upgraden naar de nieuwste versie (de fraudeurs kennen al de bugs van de oudere versies)
  • Verschillende e-mailadressen en wachtwoorden gebruiken voor elk netwerk
  • Nooit het organigram van de organisatie publiceren, ook geen contactgegevens waarmee rechtstreeks gecommuniceerd kan worden met de betrokkenen
  • Toegang tot de gegevens op je profiel beperken tot je directe contacten
  • Onmiddellijk het betrokken sociale netwerk verwittigen indien je een twijfelachtige e-mail ontvangt met een uitnodiging om je wachtwoord te veranderen